Leta i den här bloggen

fredag 12 april 2024

Mitchell MC 4000



































Franska Mitchell är ett märke som har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Det var när min pappa - dessvärre sedan alltför länge inte längre bland oss - en kväll någon gång i mitten av sextiotalet för mig förevisade sin Mitchell 304 haspelrulle, sitt Arjon Super Six haspelspö* och sina, kanske ett dussin, drag som min sportfiskarkarriär började. Visst, jag hade metat med såväl bambuspön som med spön snodda från närmaste hasselbuske, men det här var riktiga grejor. Och jag fick låna dem!

Mitchell, liksom alla andra, västerländska tillverkare, började mot slutet av det förra seklet att lägga sin tillverkning i Asien. Kanske, med tanke på Frankrikes historia vad gäller kolonier, låg Mitchell i framkant? 

Hur som helst så kom Mitchell, i likhet med tyska D.A.M., svenska AB Urfabriken och amerikanska Penn mfl av de gamla fina namnen att avveckla den inhemska tillverkningen (och kunskapskapitalet) för att lägga ut snart allt utom marknadsföringen och räknandet av pengar till olika asiatiska låglöneländer. 

Om Mitchell MC 4000 vet jag inte mycket utom att den ingår i samma familj som Punch 400 och övriga rullar i Spool Concept-familjen som, överlag, består av väldigt trevliga rullar och andas mycket fransk ingenjörskonst. Själv använder jag dem oftast till mete men det beror absolut inte på att de skulle vara sämre till vanligt haspelspinn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar