Leta i den här bloggen

fredag 12 april 2024

Flätknutar

 

Jag fiskade med haspelrulle i fyrtio år utan att ens känna till ordet vindknut. Inte heller hade jag, utan att kunna ordet, upplevt själva fenomenet. Någon enstaka gång drabbades jag väl av trassel och då berodde det på att linan tvinnat sig, men det hände bara någon enstaka gång.

Förklaringen till detta lyckliga tillstånd var naturligtvis att de linor jag använde alltid var monofila nylon- eller copolymerlinor. Det var först när flätlinan (PE-linan) gjorde sin entré i mitt fiske som jag lärde mig ordet. När det väl skedde hade jag redan drabbats av ett antal trassel och var, på det hela taget, inte särdeles imponerad av det nya påfundet. Nu, efter ungefär femton års kastande och fiskande med PE-linor är jag fortfarande måttligt förtjust och fortfarande använder jag ofta(st) den gamla hederliga nylonlinan (och de gånger jag ger mig ut med rullen laddad med PE-lina så har jag alltid en rulle eller spole med nylon i ryggan, för säkerhets skull).

Varför det heter vindknut förstår jag inte men jag har mina misstankar... Hur som helst så är vind inte den enda eller ens huvudsakliga orsaken till denna form av trassel. Detta bevisas empiriskt av att dessa knutar precis lika gärna kan uppträda när ingen märkbar vind blåser. Om vinden överhuvudtaget har med saken att göra kan diskuteras.

En olycka kommer, sägs det, sällan ensam och en trend som i tiden sammanfallit med PE-linans genomslag är de trånga spöringar och toppöglor tillverkarna börjat förse sina haspelspön med. Dessa må fungera om man väljer att knyta sitt bete direkt i huvudlinan men använder man, som jag och många med mig gör, en lång tafs eller slaglina av nylon- eller FC-lina hugger den knut med vilken tafsen skarvats till huvudlinan i ringarna och kommer trassel som ett brev på posten.

Min uppfattning är att utvecklingen genom PE-linan lyckats få även de tidigare så trasselfria haspelrullarna att drabbas av en motsvarighet till de sk backslag som multirullarna alltid dragits med. Detta kan ju ses som en triumf för rättvisan - varför ska de som fiskar med haspel ha ett mer trasselfritt fiske än spinnfiskarna? - men annars ter det sig onekligen som ett steg bakåt. Vidare så tycker jag att vi ska sluta att skylla PE-linornas trasselbenägenhet på vinden. Flätknutar är ett mer adekvat namn på eländet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar