Leta i den här bloggen

lördag 27 april 2024


De omutliga Intelligensaristokrater som bestämmer över oss anser att det är fritidsfisket som utarmat och fortsatt hot
ar torskbeståndet i Östersjön. Därför har de bestämt att i den del av sagda innanhav där det fortfarande finns torsk - delområdens 22-26 - helt förbjuda sportfiske efter torsk men fastställa fångstkvoter för yrkesfisket på hundratals ton. Nu har jag redan slutat att rösta i våra allmänna val, helt enkelt därför att jag de senaste valen inte kunnat identifiera en enda politiker eller ett enda parti jag känner förtroende för (och när jag växte upp hette det att när man ställde upp i ett val vädjade man om allmänhetens förtroende).

Tragikomiskt är det att läsa vår (med artbrottsmisstänkta statssekreterare bestyckade) regerings motivering till beslutet:

"Situationen är allvarlig för flera fiskbestånd i Östersjön. Mot den bakgrunden såg Sverige behov av beslut i restriktiv riktning. 

Överenskommelsen medför både fortsatt förbud mot riktat yrkesfiske på torsk i hela Östersjön och förbud mot riktat fiske av sill i västra Östersjön. Överenskommelsen innebär också ett fortsatt skydd av torskens lek. För fritidsfisket på torsk utökas begränsningarna i de delar av Östersjön där fritidsfisket väsentligt påverkar bestånden."



Visserligen innebär ministerrådets beslut att riktat yrkesfiske efter torsk är förbjudet men de trålare som härjar får behålla vad de får i trålen. Skulle en sportfiskare som är ute efter, till exempel, flundra eller havsöring råka kroka en torsk måste han ovillkorligen släppa den åter. Om den så skulle vara död...

Nu bedriver jag mitt fiske norr om den av politikerna fastställda gränsen, dvs i den del av Östersjön där torsken redan är utrotad, så de idiotiska bestämmelser som fastställs är inte något direkt bekymmer för mig. Senast jag fick upp en torsk ur Östersjön var den 25 november 2013 och den fina fisken fick, helt oskadd, simma åter medan jag fortsatte mitt havsöringfiske.

Det som gör mig förbannad är att man inte helt förbjudit fiske av torsk och alltså förbjudit fiske som innebär en uppenbar risk att få torsk som sk bifångst. Att man inte gjort det visar, åtminstone för mig, att man antingen inte begriper vad det är man beslutar om eller att man skiter i hur det går för torsken. Det ena utesluter naturligtvis inte det andra.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar