Leta i den här bloggen

söndag 7 april 2024

Gös?


Prowler är namnet på den här diskret färgsatta dykvobblaren. Ett typiskt gösbete, tänkte jag när jag tog den från hyllan i butiken och det trodde jag fortfarande när jag kom hem. Då, först, läste jag på förpackningens baksida, det finstilta om man så vill, och där listades följande arter vilka vobblaren är avsedd för: Barramundi, Cod, Trevally, Kingfish, Mackerel, Tuna, Queenfish, Barracuda, Tailor and other pelagic species.

Hmmm... Pelagic species? Det kan man väl säga om gösen, så helt fel ute var jag kanske ändå inte (men torsken är väl definitivt en bottenlevande art)? Dessutom ser ju en barracuda nästan ut som en gädda så kanske kan jag använda Prowler även till det fisket? Efter gädda, alltså.

På förpackningen kan man vidare läsa att den flytande 115 mm långa vobblaren kan fås att dyka ner till dryga 4 meter och att den helst bör fästas till linan med en ögleknut men lik förbenat har tillverkaren satt dit en fjäderring i nosöglan. Varför?

Listan över målarter har, för övrigt, fått mig att ompröva vobblarens användningsområde och den lär få följa med såväl till svenska västkusten som till Norge framöver. Barracuda lär ju ha påträffats i Oslofjorden men skulle jag någon gång bege mig till breddgrader där barracuda, barramundi, trevally och vad det nu var mer regelbundet simmar så får Prowlern följa med dit också. För övrigt har gösen blivit så sällsynt där jag brukar fiska att det nästan är lika sannolikt att jag skulle få en barracuda på kroken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar