Leta i den här bloggen

fredag 5 april 2024

Klippfiske



Livet kan vara mer eller mindre rock´n roll. Ibland är det blues... Men när jag i fjol fiskade i närheten av ett gäng tonårsgrabbar som kombinerade sitt fiske med att lyssna på epa-dunk spelad på högsta volym så var det inte rock fishing de idkade och inte var oväsendet de spred över nejden rock. Eller ens musik...



KLIPPA klip3a2r. l. f.; best. -an; pl. -or ((†) -er G1R 14: 187 (1542)RARP 7: 173 (1660)-ar HH 20: 275 (c. 1640)).

1) (mer l. mindre) fristående, brant, ofta kal (trädlös) bärgmassa; i sht om en sådan i l. vid vatten (vanl. hav l. sjö); stundom om dylik under vattenytan; förr ngn gg närmande sig bet.: klippfästning; ofta i jämförelser för att beteckna fasthet l. orubblighet.
(...)
FISK. (klipp- 1756 osv. klippe- 16401652)
1) till 1: fläkt, torrsaltad, urspr. o. fortfarande vanl. på klippor torkad torskfisk, huvudsakligen torsk, men äv. sej, kolja o. långa; stundom äv. om stockfisk. OxBr. 11: 760 (1640)Skillnaden mellan kabiljo och .. ’klippfisk’ är .. den, att kabiljon är mindre hårdt torkad (halftorr) samt försändes nedpackad i fjärdingar, hvaremot klippfisken torkas längre och ej packas i kärl. Stuxberg Fisk. 369 (1895)NoK 19: 70 (1923)jfr: Den gamla skillnaden mellan kabeljo och klippfisk finns ej mera — den senare benämningen är försvunnen ur yrkesterminologien. SkrGbgJub. 19: 292 (1923).
2) till 2om på klippig grund levande fisk. En enda liten klippfisk. Löwegren Hippokr. 1: 420 (1909; gr. ἰχϑύδιον πετραῖον ἁπλοῦν)särsk.
a) (föga br.) den till papegojfiskarnas familj hörande fisken Scarus cretensis Lin., havspapegoja. Klippfisk är, enligt Oribasius, läckrast af all stengrunds-fisk. SÖdmann (1787) hos BBergius PVetA 1780, 2: 297.


Klippor är vad jag bedriver mitt mesta fiske från. En fin sak med klippor är att de är beständiga, i vart fall jämförda med oss människor. En flera miljoner år gammal klippa ändras inte märkbart under en mansålder. Det gör att man år efter år kan uppsöka sina favoritklippor eller efter decenniers frånvaro återvända till en trevlig klippa. Jag har många sådana klippor. 


Jag är alltså en klippfiskare. Det jag ägnar mig åt är klippfiske. På nusvenska heter det förmodligen rock fishing, men det skiner jag i.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar