Leta i den här bloggen

tisdag 9 april 2024

Schrödingers lina

Förr, innan forskarna började dilla om strängteori och kvantmekanik, var det om inte bättre så i vart fall enklare att hänga med. Newtons lagar är ju onekligen logiska och rätlinjiga. Släpper man ett äpple så faller det. Kolliderar två bilar så blir det en rejäl smäll.

Att det är på det ena eller andra viset men inte både och samtidigt vill man ju gärna föreställa sig. Man är levande eller död, inte både och. I vart fall inte samtidigt, för det där med spöken tror ju ingen vettig människa på. Så kom då Schrödinger med sin jäkla katt...

Aldrig hade jag väl föreställt mig att man måste förstå kvantmekanik för att begripa hur de moderna PE-linorna fungerar, men tydligen har de den fantastiska egenskapen att de inte absorberar vatten.

Braid doesn’t absorb water, and it’s UV resistant, so it experiences much less damage from the sun and water. These characteristics translate to braid lasting about 3-4 times as long as monofilament does.

Det är, tydligen, en önskvärd egenskap och i  sig inget konstigt. Att en lina antingen absorberar vatten eller inte absorberar vatten har jag inga svårigheter att förhålla mig till utan det synes mig helt normalt. Antingen gör den det eller så gör den det inte. Inte både och. Kunde man tro. Men så står jag i begrepp att förse några av mina haspelrullar med ny PE-lina och då läser jag att det är nödvändigt att blötlägga linan - i minst två timmar och helst över natten - innan man spolar upp den på rullen. Varför? Jo, därför att den absorberar vatten.

Before spooling braid, leave it in the water for at least two hours. Ideally, it would be best to keep it overnight. You’ll notice that the line will change its color and turn darker as it absorbs water.

Det är fantastiskt hur mycket kunskap vi genom internet har omedelbar tillgång till.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar