Leta i den här bloggen

lördag 20 april 2024

That´s the way you do it!

Häcklor, eller Sabiki Rigs som det heter på modern sportfiskesvenska, kan vara ruggigt effektiva när man fiskar jagande stimfisk. Det traditionella sättet att fiska en häckla är att knyta fast ett sänke eller en kastpilk (med eller utan krok) för att sedan kasta ut, låta sjunka till det djup man tror att fisken går (vilket om det är makrill man är ute efter oftast är fem famnar) och sedan veva in.  Sitter man i en båt eller fiskar man från en pir eller kaj med djupt vatten intill kan man istället för att kasta helt enkelt släppa ned sin häckla till önskat djup och sedan låta den hänga där tills något händer. Är man ambitiös kan man göra små rörelser med spöt för att få häcklan att röra på sig.

Själv har jag ofta tänkt att man skulle kunna "meta" med en häckla, antingen genom att knyta fast den i en Buldo eller genom att använda ett glidflöte (som när man metar makrill på stagg). Oftast är det ju litet rörelse i vattenytan som räcker för att häcklan ska röra sig där nere. 

Nå, nyss packade jag upp litet nyinköpta grejor och bland dessa häcklan på bilden ovan och döm om min förvåning när jag på förpackningens baksida kunde läsa (eller snarare se på bilden) att tillverkaren tänkt sig att häcklan skulle användas på just det sätt jag gått och grunnat på. Hängande under ett flöte.


















Nu lär det dröja innan jag får tillfälle att fiska makrill men innan dess ska metoden testas på abborre och nog borde man kunna "meta" strömming på samma sätt. Fälla upp stolen, på med glajorna och halmhatten, kasta ut och sitt sedan i solen och vänta. Låter som ett perfekt sätt att fiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar