Leta i den här bloggen

tisdag 9 april 2024

Tisdagsrapport

När jag i helgen skulle kombinera litet Old School gäddspinn med rulltest så sk*t det sig redan i det första kastet. Trots att jag bara skulle smeka ut den gäddvobblare jag för någon vecka sedan hittade när jag letade efter tvättmedel så blev det tvärstopp och ett smärre skatbo. Det räckte för att linan skulle smälla av och nu lät jag aldrig få se den där vobblaren igen.

Linan var den 0,23 mm Sufix Herculine jag när testet började nominerade till standardlina men nu är jag benägen att ompröva det beslutet. Förra helgen förlorade jag - också i något av de första kasten - en 30 grams kustvobblare på samma sätt. Med samma rulle och samma lina. Med 0,30 mm nylonlina kastar rullen helt problemfritt.

Jag ska göra ett försök med grövre flätlina och se om det löser problemet men i själ och hjärta börjar jag luta åt min gamla uppfattning (att flätade/spunna PE-linor är om inte sk*t så i alla fall ett rejält steg bakåt i utvecklingen). 30 lbs anger Sufix att linan ska hålla för vilket är mer än dubbelt så mycket som de 0,35 mm nylonlinor jag använde på min haspelrulle som satt på ett niofots Daiwa Store Belt på den tiden det fortfarande fanns torsk i Östersjön. Rullen var under flera år en ABU 333, en enkel men rejäl rulle som dock hade en olycklig benägenhet för sk tjuvfällning av bygeln. Det hände mig åtskilliga gånger men trots att det handlade om tvåhandskast och torskdrag på 28 eller 40 gram så höll linan nästan alltid (vilket i och för sig var mer eller mindre livsfarligt när draget kom i retur...).
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar