Leta i den här bloggen

torsdag 11 april 2024

En fråga av vikt


Videon ovan tål att ses. Själv får jag mjölksyrakänning och snudd på kramp bara av tanken på att vara den som håller i spöt och det är absolut ingenting jag skulle klara av. Bara rullen, en stor Saltiga, väger 850 gram. 

Varför en så tung rulle? 

Kinetic Battler FD 6000
Själv har jag ingen Daiwa Saltiga och inte heller kastar jag efter tonfisk men jag har två haspelrullar i 6000-storlek, båda med kapacitet för 180 meter 0,40 mm nylon eller runt 200 meter 30 lbs PE-lina. Den ena är en NGT Profiler 60 QD med stativ, gavelsidor och rotor i grafitarmerad ABS och den andra en Kinetic Battler FD 6000 med motsvarande delar i aluminium. NGT-rullen väger 367 gram och Kineticen 570 gram. En avsevärd skillnad. Så även här kan frågan ställas:

Varför en så tung rulle?

NGT Profiler är en välbyggd rulle. inget snack om den saken, men jämför man den med Kinetic Battler så är skillnaden inte bara två hekto utan det är som att jämföra en SUV med en pansarbil. Om, eller när, man sedan behöver denna skillnad i stabilitet är en annan sak men skulle jag till exempel få på en lax eller hälleflundra i 15-kilosklassen skulle jag definitivt känna mig tryggare med den tyngre rullen på mitt spö. 

NGT Profiler 60 QD

För att återkoppla till videon med den långrusande tonfisken så är det väl ingen som skulle vilja försöka att bärga en sådan fisk med en aldrig så grafitarmerad plastrulle? Metallrullens större stabiliteten är en uppenbar och i och för sig tillräcklig anledning att välja en sådan men det finns åtminstone ett skäl till. Det som tonfisken kämpar mot är inte främst spöts svikt eller fiskarens muskler utan den friktion i den i spolen monterade slirbromsen som gör det tungt att dra ut lina. Friktion alstrar värme och mycket friktion alstrar mycket värme. Jag skulle tro att spolen på den där Saltigan var brännhet någon minut efter det att fisken var krokad. Aluminium leder värme mycket effektiv medan plast knappt leder värme alls. Primärt är det förstås spolen som avleder värmen men i extrema fall kommer värme att via spolaxeln ledas vidare och är då resten av rullen gjord av aluminium så fungerar den som en kylfläns men är den av plast har man ingen glädje av den för att hjälpa till med värmeavledningen. Om man sedan någon gång skulle hamna i en situation där det spelar någon roll? Man får väl drömma?

Att det i och för sig går att tillverka starka, stabila och stora rullar i metall som inte väger överdrivet mycket visade Mitchell redan i mitten av förra seklet men de tyska D.A.M. Quick 500 mfl var gedigna pjäser och sedan kom Daiwa med GS-9 och sina största rullar i Silver-serien som vägde in runt åtta hekto.

ABU Cardinal 66


Den rulle jag, genom åren, fiskat mest med är förmodligen ABU Cardinal 66. Den är minst lika stabilt byggd som Kinetic 6000-rullen men en eller två storlekar mindre och väger 385 gram vilket idag betraktas som oerhört tungt. En typisk modern rulle med motsvarande användningsområde, tex Revo3 C 4000MSH, väger 230 gram. Antagligen handlar det om tillvänjning men jag känner mig inte riktigt bekväm med lättviktsrullarna. Att känna åtminstone en viss tyngd i rullen signalerar trygghet. Och så är det ju det där med värmeavledningen. Om det skulle hetta till...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar