Leta i den här bloggen

tisdag 16 april 2024

Tisdagsrapport - En ärlig svensk?


Det kom paket en tidig morgon, grejor hitskickade med a slow boat från Kina. Bland det kineserna skickat var en svensk rulle, för det som förr hette AB Urfabriken är ju svenskt? Det står i alla fall ABU Garcia på rullen som heter Black Max.


Nu är jag ju inte dummare än att jag begriper att rullen inte är gjord i Sverige utan i Kina. Det vore ju en korkad affärsmodell att tillverka grejor i, till exempel, Svängsta och sedan skicka dem till Folkrepubliken Kina för återexport till Sverige. Dyrt skulle det bli och då skulle man knappast, som kineserna gjort, sälja rullen till mig för, vill jag minnas, 175 spänn. Men den är i alla fall "Swedish engineered" vilket väl betyder att den är konstruerad i Sverige eller i vart fall av en svensk?


Nå, den ska i alla fall få chansen att visa vad den går för. Hittills så har ju märkesrullarna klarat sig bra i testen medan de flesta kinesiska lågprismodellerna hamnat i skrot- och reservdelslådan.

Eftersom jag börjat tvivla på kombinationen 0,23 mm PE-lina (vad man over there kallar 20 lbs) och billiga lågprofilare spolade jag den här gången upp den ena testrullen med 30 lbs PE-lina och den andra med 0,40 mm nylon. De kommer inom kort att skruvas fast på några av mina korta spön för lätt jerkfiske och få bekänna färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar