Leta i den här bloggen

lördag 6 april 2024

En dubbel, tack!


Jag vet, jag brukar predika enkelkrokens lov och jag står fast vid allt jag sagt, men... Dubbelkroken är inte så dum den heller och definitivt att, i många sammanhang, föredra framför trekroken. En dubbelkrok som den på bilden ovan var vad som förr satt i aktern på kustvobblaren Vicke - ett av mina absoluta favoritbeten vid kustfiske efter havsöring och alls inte oävet till gädda - och det var när tillverkaren gick över till trekrok som jag gick över till enkelkrok. Bidragande orsaker till att det blev enkelkrok var att jag inte kunde hitta dubbelkrok av den modell jag sökte, dvs där krokskaften inte är ihoplödda, och att jag i en butik i Mariehamn upptäckte Owners Siwashkrok med öppen ögla och resten är, som man brukar säga, historia.



Nu har ju Dogger svikit och bommat igen sin butik och hänvisat mig och andra att handla antingen på ställen som DollarStore eller via nätet och på nätet är Dogger bara en av oändligt många som vill kränga sportfiskegrejor. Och eftersom DollarStores utbud av krokar är deprimerande blev det nätet och nu har jag i brevlådan fått hem en försvarlig laddning kinesiska dubbelkrokar till mina kustvobblare. Så tillsvidare - så länge mitt lager räcker - blir det dubbelkrok på dem men enkelkrok på skeddragen och genomlöparna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar