Leta i den här bloggen

lördag 6 april 2024

Vila i frid, Leif


Förstasidan och sporten är vad jag brukar börja med när jag läser en papperstidning. Min mamma börjar med dödsannonserna, men hon har fyllt nittio... Hur som helst så fick jag först alldeles nyss veta att en av min barndoms hjältar, Leif Engström, gått ur tiden.



Jag citerar ur FiskeJournalen:

"Leif ”Gäddprofessorn” Engström var en pionjär inom svenskt sportfiske. Han älskade gäddan och gäddfiske och frågan är om någon bidragit så mycket till att göra gäddan till Sveriges sportfisk nummer ett som Leif."

Leifs bok, som dessvärre är utgången på förlaget och - obegripligt! - inte tryckts upp i en ny upplaga är fortfarande "standardverket" när det handlar om svenskt gäddfiske. Ni som inte kan få tag på den kan alldeles gratis ta del av hans 

34 tips som gör dig till en bättre gäddfiskare

Gör det! Och vila i frid, Leif. Tack för allt!



2 kommentarer:

  1. :-( :-( RIP ... För oss som läste boken! Har inget ex men letar hela tiden

    SvaraRadera
  2. Jag har den inte heller men det ex jag lånade från biblioteket som grabb läste jag så grundligt att det mesta innehållet blev memorerat. På den tiden fanns det ju inte så mycket aktuell information att tillgå. FiskeJournalen började ges ut två är efter Leifs bok. Någon lade ut boken som pdf men den går inte att ladda ner. Skulle inte förvåna mig om de som sitter på rättigheterna och inte ids trycka om den men ändå inte vill att någon ska få läsa den gratis...

    SvaraRadera