Leta i den här bloggen

söndag 28 april 2024

The Slim Beauty knot

Nyligen postade jag ett inlägg med en länk till ett videoklipp i vilket den knut som kallas the Four Turn Waterknot förordades för att sammanfoga en PE-lina med en tafs av monofil nylon eller FC-lina. Jag har inte tidigare använt den knuten till just det men kommer att testa. Annars är den knut jag använder (och har använt i drygt ett decennium) den som visas i videon nedan, the Slim Beauty. Själv knyter jag den med fler varv av PE-linan runt nylonet, detta eftersom den PE-lina jag mest använt är Berkleys Nanofil som kräver litet extra omsorg när man knyter den.


Anledningen till att jag använder Slim Beauty-knuten är att det är den av de knutar jag testat som smidigast löper igenom spöringarna, dvs ger minst problem med vad som felaktigt kallas vindknutar. Vad tafsmaterialet beträffar föredrar jag nylon framför FC. Jag upplever inga fördelar med den dyrare FC-linan och knutarna PE till nylon sitter mycket säkrare än knutarna PE till FC.

2 kommentarer:

  1. Hello Herman.
    Everybody has his own knot and right or wrong many will swear by it. I use the old ABU leader-knot for braid to mono, the one pictured in many Napp och Nytt catalogues in the 70's. And that’s about as long as I have used it with complete satisfaction, long before braid even existed. It is very similar to the Slim Beauty knot that your video shows.
    Modern, more complicated knots for braid to nylon, like the FG-knot and its variants, may be even better, but I find them awkward to tie, especially at the waterside, which I confess is a poor reason for not using them.
    Best wishes, Hans.

    SvaraRadera
  2. Hans, knots are funny things and I agree that it´s rather which knot you really can tie (and trust) than which knot is "objectively" the strongest.

    SvaraRadera