Leta i den här bloggen

lördag 6 april 2024

Perka

En utveckling av det klassiska blankdraget var ABU:s  saltvattenbete Perka som kom någon gång i slutet av sjuttiotalet. Det är ett intressant drag med en stor reflekterande yta av korrugerat rostfritt stål och vikten koncentrerad i den runda blybit som, på dragets framsida, är målat som ett öga. I Sverige kom det att konkurrera med beprövade torskfångare som Elbe Torsk och jag misstänker att de flesta, liksom jag, aldrig riktigt gav det chansen. I mitt fall var anledningarna att jag redan hade en hel box med torskdrag som fungerade och att Perka med sin större yta visserligen fångade fisk när man väl fått ut och ner det till torsken men varken kastade lika bra eller sjönk lika snabbt. Hur som helst blev de få Perka jag köpte liggande och sedan dog torskfisket. Men jag ska ta med dem till Norge. (Kanske rigga om det med ett par assistkrokar...)

Perka tillverkades i vikterna 40, 60 och 100 gram och, åtminstone såvitt jag kan minnas, endast i färgen S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar