Leta i den här bloggen

söndag 21 april 2024


Den svenska vobblaren Zalt är ett mycket bra gäddbete, ett av de allra bästa. Men vobblaren på bilden är ingen Zalt och inte heller svensk. Den är ett no-name bete tillverkat i Kina men mycket välgjort och hade det stått Zalt på den så hade jag utan vidare gått på bluffen. För hur ska man kunna se var något är gjort? Åtminstone kan inte jag med bara ögonen avgöra om en vobblare är gjord i Sverige eller i Kina. Inte heller har jag någon aning om vem/vilka som tjänar pengar på att jag köpt vobbaren. Eller var de bor och, eventuellt, betalar skatt. Och förresten kan jag inte se att det står Made in Sweden på de Zalt jag har i redskapsboxen. Inte heller på Zalts hemsida står det att deras vobblare tillverkas i Sverige. Eller var de görs. Jag har heller ingen närmare uppfattning om var de pengar jag betalar när jag köpt en Zalt hamnar.

I dagens globalkapitalistiska samhälle existerar inga nationsgränser eller lojaliteter. Som konsument - och det är vad man som individ är reducerad till - har man, oavsett vad man må tycka, att se till sig själv och vad man får för sina pengar. Skulle det visa sig att denna zaltkopia, som kostade mig en bråkdel av vad jag betalat för mina Zalt originalvobblare, fungerar lika bra så är jag att gratulera. Och kommer jag att sova gott (eller så gott man nu kan sova när världen håller på att gå åt h*lvete på en tallpinnekärra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar