Leta i den här bloggen

tisdag 2 april 2024

Tisdagsrapport - Mysteriet med de sjutton kullagren

 

Nu har vintern släppt sitt grepp om Roslagen (även om de sista isarna inte gått ännu) och jag är i gång med mitt fiske. Det innebär att det stora lågprofilrulletestet håller på att få upp styrfart igen.

Nyligen anlände den vackert (?) orange, magnetbromsade, sougayilangrulle som syns på bilderna och den har jag nu hunnit testa med såväl nylon- som PE-lina och kunnat konstatera att den fungerar med båda. Att det känns bättre med nylon beror inte så mycket på rullen som på att nylon är... bättre. Som övriga rullar av samma märke både ser den förtroendeingivande ut och känns lika bra som en flera gånger dyrare märkesrulle.

Nämnas bör att jag under påskaftonens fiske drabbades av ett backslag med påföljd att linan (Sufix Herculine 0,24 mm) tvärt gick av och min kustvobblare obehindrat flög mot horisonten. Nämnas bör samtidigt att orsaken förmodligen var att jag (som vanligt) överfyllt spolen. Hur som helst var kastandet problemfritt när linmängden, låt vara ofrivilligt, hade minskats.

På rullens vevgavel står att läsa "17+1"och på hemsidan anges "Ball bearings: 17+1" så det är - även om det inte anges på kartongen, inget snack om att kineserna som säljer sougayilangs rullar vill ge sken av att denna billiga rulle innehåller 18 kullager (eller 17 kullager och ett IAR/rullager). Skälet till detta skulle, gissningsvis, vara att en rulle skulle uppfattas vara bättre ju fler kullager som ingår i dess mekanik. Själv är jag skeptisk till rullar med överdrivet många (billiga) kullager så "17+1" är snarare ägnat att avhålla mig från köp än tvärtom.



Litet kul är därför att en sprängskiss med förteckning över de delar som ingår i rullen följde med. På förteckningen hittar jag "ball bearing" sex gånger och eftersom det av sprängskissen kan utläsas att lagret i dubbelvevens ena handtag inte fått något eget nummer så är det alltså 7 kullager i rullen.  Det verkar på något vis mer rimligt.


På den dyraste - och utifrån mina erfarenheter hittills bästa - soygayilangrullen i testet, den läckert ferrariröda med korkgrepp på veven, står det 8:1 men det är utväxlingen. På själva rullen, intill veven, finns ett synnerligen diskret 9+1. Av någon anledning följde ingen sprängskiss eller delförteckning med den men jag tror att 9+1 stämmer med de antal kul- och rullager som ingår. Det verkar ju rimligare att en (40%) dyrare rulle av samma typ från en och samma tillverkare innehåller fler kullager än vad en billigare gör.

Den uppmärksamme läsaren ser direkt att den här rullen har veven monterad på fel sida. Det är emellertid ingen felbeställning eller felleverans utan ett led i ett experiment. (Men fel ser det ut...)




Som bonus en länk till en youtubevideo i vilken en man som tydligen inte fått någon sprägskiss till sin svarta sougayilangrulle letar efter de 17(+1) kullagren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar