Leta i den här bloggen

måndag 9 september 2024

Varför inte?


Varför levereras beten så gott som alltid med, mer eller mindre adekvata, trekrokar monterade? Det är en fråga jag, efter att ha ersatt de fabriksmonterade trekrokarna med enkel- eller dubbelkrokar på en ny vobblare alltid ställer mig. Svaret är förstås att de flesta vill ha just trekrokar. Men inte alla. Den lilla vobblaren på bilden fiskar jag helst med bara en enkel eller dubbelkrok i den bakre öglan, i vart fall när det är kustfiske efter havsöring på grunt vatten jag ägnar mig åt eller om jag är ute efter gädda eller abborre i ett vegetationsrikt vatten.

Lösningen för min del blir därför att, mer eller mindre rutinmässigt, ta bort de krokar som sitter på ett nytt bete när jag packar upp det. Ungefär som man plockar bort (helst alla) nålarna ur en ny skjorta. Men varför inte leverera betena utan krokar? Då skulle man heller inte behöva alla de förpackningar och krokskydd som nu bara - i bästa fall - går direkt till återvinning och annars bidrar till det växande globala sopberget eller hamnar i vattnet och omvandlas till microplast? Och jag skulle slippa alla dessa trekrokar som jag samlar i en burk.




Låter det som en utopi? Betänk då att beten av mjuk plast vanligen säljs utan krok. 

2 kommentarer:

  1. Vore intressant att läsa mer om det här, vilka krokar som används, val av storlek på krok m.m.

    SvaraRadera
  2. Det kommer mera men sök på "krokar" i bloggen så har du en del...

    SvaraRadera