Leta i den här bloggen

måndag 23 september 2024

Ron Thompson Aeris


Ron Thompson är ett märke jag frekvent stöter på när jag rotar i mitt förråd av fiskeprylar så jag antar att de gör bra grejor. Det här bortåt ett decennium gamla spöt - Aeris - är i alla fall det. Bra.

Det mäter sju fot i längd, väger (enligt min elektroniska våg) 128 gram och är klassat att kasta beten i vikt 5-24 gram, en såvitt jag kan bedöma korrekt skattning. På gott och ont är det bestyckat med de på den tiden så populära (eller åtminstone hajpade) MicroWave spöringarna.

Korkgreppet är snålt tilltaget och delat, även detta i enlighet med vad modet då dikterade. Klingan är känslig, aktionen relativt snabb och spötoppen känslig. Sammantaget gör spöts design och egenskaper att det, enligt min uppfattning, lämpar sig väl för jigg- och dropshotfiske och det är också vad jag använder det till.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar