Leta i den här bloggen

torsdag 26 september 2024

Tillbaka till framtiden




Min första egna, seriösa, sportfiskutrustning bestod av ett 6 1/2 fot långt ABU 272 haspelspö med klinga av massiv glasfiber och en ABU 333 haspelrulle. Med de grejorna fiskade jag... allt. Nu, ett drygt halvsekel senare, håller jag i mina labbar en uppgraderad version av vad jag började med. Ett 6 fot långt spö med klinga av massiv kolfiber, Fladen Maxximus Shadow Light, och en Kinetic Battler 3000 FD haspelrulle. Jag känner mig redo för... allt!



Då kastade jag 28 grams Elbe Torsk när det var torsk som stod på menyn. Annars var betet ofta, när jag var ute efter gädda, ett 23 grams Utö eller en 18 grams Mörrumspinnare. Ville jag ha abborre var Reflex och Droppen i 12 gram säkra kort. Naturligtvis användes utrustningen även till såväl botten- som flötmete.

Shadowpöt är klassat för kastvikter -50 g och på rullen sitter 20 lbs PE-lina. Det är alltså en något kraftigare utrustning än den jag började med men den kastar lättare beten minst lika bra som glasfiberspöt gjorde. Strängt taget skulle jag inte behöva mer utrustning än så för avspänt semesterfiske efter gädda och gös eller på västkusten efter torsk, bleka och makrill. Faktum är att utrustningen skulle duga väl även till en norgevecka vid någon trevlig fjord. 

I samma spöserie finns även en femfotare klassad -20 gram (som på kort tid blivit något av ett favoritspö för mitt fiske i kanalen) och ett spö på sex och en halv fot klassat -80 gram. Vill man ha stöddigare don finns tre stycken sjufotare klassade -80 gram, 50-120 gram respektive 80-200 gram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar