Leta i den här bloggen

fredag 13 september 2024

Höst?

Den normala (dygns-)medeltemperaturen för september är, enligt SMHI, där jag bor 11 grader Celsius. Hittills denna septembermånad är det endast när det varit som svalast, eller åtminstone minst varmt, nattetid vi nått så lågt och det har varit som att bo vid Medelhavet snarare än vid Östersjön. Att väder och klimat är två olika saker vet jag, men man kan ju inte låta bli att undra...

För mitt landbaserade fiske efter höstabborre har vädret betydelse på två sätt. Eftersom det inte är normalt höstväder vet jag inte om man kan räkna med normalt höstbeteende från fiskens sida. Det var det första. Det andra är att eftersom det är normalt högsommarväder uppför sig båtägarna som vore det fortfarande sommar och är därför båttrafiken på flera av mina annars bästa fiskeställen alldeles för intensiv för att medge ett vettigt fiske.

Nej, hösten har tydligen avskaffats och rätt som det är har man knallat ut till bilen en morgon i skjortärmarna bara för att inse att det är dags att börja skrapa is från rutorna. Kanske är det dags att avskriva även höstfisket på abborre? Men så j'vligt kan det väl ändå inte vara? Inte ens med den här regeringen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar