Leta i den här bloggen

söndag 1 september 2024

Bakborstig rovmask och gul slingerbult

 

Nya insatser! Sommaren är över och norgeresan gjord. Nu börjar fiskesäsongen! Först på tur står abborren som nu bör ha börjat hitta in från ytterskärgården och en eller annan gädda brukar det också bli. Om jag ids/orkar/hinner med ett pass redan idag är osäkert men nästa helg så...  Sedan dags för mitt favoritfiske. Att stå på en folktom strand eller sitta ensam på en klippa, blickande ut över en allt tommare Östersjö, i hopp om att en blank öring ska ta mitt bete.

Hittills har jag haft mest framgång med tobisliknande kustvobblare och genomlöpare men inför höstens fiske hoppas jag på den hät mjukplastimitationen av en bakborstig rovmask (från Fladen Fishing). Jag har monterat den på en Mustad krok för gummimack och tänker fiska den med en sjunkande bombarda.



Till abborren brukar mitt utgångsbud vara en gul slingerbult (single tail twister) monterad på en jiggskalle i lämplig vikt (vilket brukar vara någonstans inom intervallet 5-15 gram. Tar fisken inte den gula försöker jag med någon annan färg och går inte det blir det en viftstjärt (paddle tail) i den färg som kallas motor oil. Tar borren inte heller den är en spinnare det enda som hjälper.



Gäddorna brukar komma som bifångster vid abborrfisket men är jag ute efter gädda enkom så brukar jag använda slingerbultar och viftstjärtar i större storlek - 4 till 6 tum - på jiggskallar med rejäla krokar. Inte för att de är mer effektiva för gäddorna men de sorterar bort småabborrarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar