Leta i den här bloggen

söndag 8 september 2024

En korv...


När Emil fick för sig att försöka fånga en ulv använde han en korv som lockbete. Någon ulv blev det inte i hans grop, men Kommandoran, tros att hon rimligen var proppmätt efter att ensam ha vräkt i sig all den julmat Emils mor skänkt åt fattighjonen, kunde inte motstå frestelsen. "En korv är i alla fall en korv" blev hennes famous last words innan hon trillade dit. Och korv kan ju vara förbaskat gott.

Korv, av mjukplast, kan locka även abborre och annan fisk. På ett sk ned jigghuvud trär man ett kort maskbete (typ en avkapad bit av en Senko eller något liknande soft stick bait). Den typ av korv som på engelsk (amerikansk) slang kallas turd är förvisso mindre aptitlig men turd rig är, hur som helst, den vedertagna beteckningen på denna "frestelse". En tillverkare föredrar att skriva TRD vilket ju är en värdelös förkortning eftersom den tar betydligt längre tid att uttala.

På bilden ovan ses mitt första försök i genren, exponerat i den position det är tänkt att inta på bottnen. Det är ett sjugrams ned-huvud och själva betet ett, i mina ögon lagom stort, stycke av en korvfärgad Lunker City Spanky Och när jag ändå var igång så monterade jag den överblivna maskbiten på en annan nedskalle (och i hastigheten kom en silikongummiring jag satt dit när jag fiskade masken wacky-riggad med, men den är nu borttagen och det där med wacky-riggning tar vi en annan gång).


Korvriggen testades ffg i går och redan i det första kastet hade jag kontakt och det andra resulterade i en fin abborre. Den hade sugit i sig korven så att kroken, dessvärre, satt djupt i svalget. I samtliga av de tre följande kasten hade jag fisk som var på korven men dessvärre fastnade den sedan i någonting och gick förlorad. För jämförelses skull bytte jag då till en shadjigg som inte gav någonting och testade även med en dropshotrigg. Därefter åt jag och grabben korv och när det var överstökat hade, gissningsvis på grund av det julibetonade septembervädret, båttrafiken i kanalen tilltagit såpass att det var mer eller mindre meningslöst att fortsätta med fisket. Helt klart kommer det att bli mer korv, såväl i betesboxen som i matsäcken, framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar