Leta i den här bloggen

söndag 8 september 2024

Nygammal favorit - Kika fågel 7


Nu har jag fått mitt nya exemplar av fälthandboken Alla Europas fåglar i färg. Mitt medfarna exemplar är från den andra upplagan 1974 och det nya från den nionde upplagan 1994. Märkligt nog - men praktiskt! - är den nyare boken betydligt tunnare och riktigt hur det gått till är jag ännu inte klar över. Innehållsmässigt är det både välbekant och mindre så. Kort sagt är innehållet, även om Bruuns suveräna illustrationer fortfarande finns där, såpass omarbetat att det snarare är en ny bok än en ny upplaga av den gamla. Skillnaden är så stor att jag kanske lika gärna ska ta steget och köpa Fågelguiden när den nya upplagan kommer i vår? Sedan lär jag aldrig mer behöva uppdatera mitt ornitologiska bibliotek...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar