Leta i den här bloggen

söndag 29 september 2024

Boone

Under  min gäddfiskarkarriär var skeddrag vad jag oftast förlitade mig på, men en wobbler vann mitt förtroende (och blev slutet för många, grova, östersjögäddor). Den wobblern - Boone - fanns tillgänglig på den svenska marknaden under en ganska kort tid. Kanske importerades den ett år (någon gång på åttiotalet) och aldrig mera och försvann i takt med att den såldes slut?



Själv hann jag i alla fall köpa på mig några stycken och flera av dem finns fortfarande kvar. Nu fiskar jag inte så mycket gädda och det är rätt länge sedan någon av mina wobblers fick simma, men nästa gång någon av dem får göra det är jag säker på att den kommer att visa sig vara lika effektiv som den var för 40 år sedan. Några av dem har visserligen förlorat ett antal av de spegelglasbitar som pryder wobblerns sidor och som, åtminstone enligt den dåtida reklamen, genererar för rovfisken omåttligt lockande reflexer, men jag tror att den detaljen kan åtgärdas efter ett besök på Panduro. 

Förutom speglarna har den här wobblern ett antal fina egenskaper. För det första en livlig gång och ett för det fiske jag bedrev alldeles lagom djupgående. Den väger någonstans runt 25 gram, vilket också var alldeles lagom när man fiskade med ett "Fiske 2"-spö, och kastar väldigt bra. Sedan gillar jag utseendet och min smak verkade delas av de gäddor jag var ute efter.

Nästa gång jag blir sugen på gädda kanske jag ske ge Boone en chans till come back?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar