Leta i den här bloggen

söndag 1 september 2024

Kika fågel 6

 

En mer modern och användbar fälthandbok än Durangos Fåglarna i färg är Sveriges Fåglar - fälthandbok för alla av Jan Pedersen, Jony Eriksson och Gösta Bridén. Den kom ut 2008 och mitt exemplar är från den andra tryckningen, 2010. Om den getts ut i fler upplagor eller tryckningar känner jag inte till (så ni får väl googla själva...).

I liket med Durangos klassiker är urvalet begränsat till "svenska" fåglar men upplägget är mer modernt och själva bandet - det är en bunden bok med någon slags plastpärm - är uppenbarligen tänkt att klara fältmässiga förhållanden snarare än att se snyggt ut i bokhyllan eller på soffbordet (vilket jag tycker är en sympatisk tanke).

Boken är påtagligt avlång och relativt tunn vilket gör det lätt att trycka ned och dra upp den ur en ryggsäck. Innehållet är disponerat efter vad författarna kallar teman och om det är väl bara att säga att... tja, något måste man väl hitta på. Detta kan man dessbättre bortse ifrån och såväl illustrationer som text är bra. Till skillnad från Durangos bok finns hä allt som rör en art - bilder, flygprofiler och text - på ett och samma ställe vilket är användarvänligt. Hmm... Mitt exemplar har tillbringat sitt hittillsvarande liv i bokhyllan. Jag tror att den får rum i fiskeryggan...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar