Leta i den här bloggen

torsdag 5 september 2024

Rovfiskar



Visst, man kan fiska efter havsöring och makrill och det går att meta färna, sutare och braxen. men motorn i det svenska sportfisket är spinnfisket efter gädda, gös och abborre. Fisket efter dessa tre rovfiskar har samma betydelse för vårt sportfiske som bassfisket har i USA.



De, i vart fall gäddan och abborren, förekommer i sötvatten över hela landet och dessutom i det bräckta vattnet längs ostkusten. Förr, när man här i landet fortfarande åt sötvattensfisk, var de uppskattade matfiskar. Att de främst fångas på drag har vi ABU att tacka för. I övriga Europa är det annars vanligt att meta inte bara abborre utan även gös och gädda.



Det var En amatörfiskare som erinrade mig om den här trion och dess betydelse genom det här inlägget i hans blogg. 

Att rovfiskbestånden i skärgården och längs ostkusten minskat dramatiskt de senaste decennierna och att ingen egentlig ljusning ses är ett allvarligt slag mot det svenska sportfisket. (Men på lördag så tänker jag i alla fall ge mig ut för att se om några av de ännu överlevande skärgårdsabborrarna letat sig in i kanalen. Det ska bli hyfsat väder och bryggan är skön att sitta på även om det skulle nappa dåligt, särskilt om man har pipan och kaffehurran nära till hands.)

2 kommentarer:

  1. Finns få saker som är så kul som att meta abborre!

    SvaraRadera
  2. Jag läste nog fel, men först tyckte jag det stod att få saker är så kul som att mata abborre...

    SvaraRadera