Leta i den här bloggen

söndag 22 september 2024

Daiwa US40

När det, för cirka 35 år sedan, började bli aktuellt att lära mina barn fiska inställde sig problemet att hitta för små händer och barns ovarsamhet lämplig utrustning. Själv hade jag några UL-utrustningar som uppfyllde det första men inte det andra av dessa kriterier. Dessutom bedömde jag att det skulle leda till en massa trassel med en öppen haspel i händerna på en femåring.

I butikerna fanns färgglada set med korta spön och inkapslade haspelrullar med, vill jag minnas, mumintroll men dessa bedömde jag som leksaker snarare än fiskedon.

165 gram med lina - 80 m 0,20 mm eller 60 m 0,22 mm - påspolad.




I spöväg hade jag några korta, typ tre fot, massiva glasfiberspön av den modell som butikerna brukade ha sina skyltexemplar av de ABU-rullar de sålde monterade på. De bedömde jag vara lämpliga, men kvar att lösa stod rullfrågan. Lösningen kom att bli den fina lilla rulle som ses på bilderna - Daiwa US40. US står för UnderSpin vilket väl ska beteckna att det rör sig om en under spöt hängande haspelrulle. Den är inkapslad och försedd med en spak som manövreras med pekfingret på samma sätt som man håller och släpper linan med en öppen haspel. Detta tyckte jag var ett genialt sätt att vänja ungarna med den detaljen så att övergången till öppen haspel skulle gå sömlöst (vilket den gjorde).


Eftersom det rör sig om en japanbyggd Daiwa är rullens kvalitet utmärkt och den fungerar (efter fyra barn och tre och ett halvt decennium) lika bra idag som när jag första gången provkastade den.





























För att förvissa mig om att rullen fortfarande fungerar perfekt tog jag med den till kanalen idag. Fastskruvad under ett femfots Fladen Maxximus Shadow trivdes den gott med att brotta trind höstborre.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar