Leta i den här bloggen

onsdag 1 maj 2024

Kast med liten pilk













I skolgymnastiken förekom en friidrottsgren som hette kast med liten boll. Inom sportfisket kan man ägna sig åt kast med liten pilk eller, om man inte gillar sitt modersmål, Micro Jigging. Gör man som jag och står kvar på land när man fiskar är termen Micro Shore Jigging. Men jag föredrar kast med liten pilk, det låter mindre pretentiöst på något vis och man behöver varken skaffa särskild utrustning eller studera en massa youtubevideor för att lära sig en massa självklarheter.

Själv började jag praktisera kast med liten jigg en sommar på det sena sjuttiotalet när näbbgäddan gick till längs den gotländska ostkusten. Min utrustning var ett mycket lätt sexfots haspelspö i rörbyggd glasfiber och en Mitchell 204 med 0,15 mm nylonlina och den lilla pilken en liten pirk avsedd för pimpelfiske efter abborre.

Om detta har jag skrivit tidigare men det är ett ämne som är värt att återkomma till nu när en ny säsong är i faggorna. Redan då och med de grejor jag hade när jag i slutet av sjuttiotalet stod i solskenet på en pir kastade jag löjligt långt med min lilla pilk men med de grejor jag (och du) nu har tillgång till... når jag bra mycket längre. Mitt favoritspö är ett tredelat tiofots Daiwa Exceler Trout klassat för kastvikter upp till 15 gram. Med en liten haspelrulle och PE-lina på 0,06-0,10 mm får man, med pilkar som de på bilden ovan, en otrolig aktionsradie. Naturligtvis kan man välja kortare spön och ofta nog kastar jag liten - 3-7 gram - pilk med rena UL-grejor.

Som jag ser det är detta främst ett sommarfiske. De små pilkarna bör tas hem i snabbt tempo (vilket de för övrigt måste om man inte vill att de ska fastna i bottnen där vattnet är grunt). Arter som gärna låter sig attraheras av dessa snabbt flyende beten är, förutom näbbgädda, makrill, abborre och havsöring. Säkert även bleka men det har jag inte själv haft nöjet att testa ännu.

Old School Sport Fishing: Förenkla

1 kommentar:

  1. När jag läser din artikel, så fastnar jag på kast med liten boll...
    Vilken underbar tid:-)

    SvaraRadera