Leta i den här bloggen

söndag 19 maj 2024

Kanalen eller kusten?

Idag blir det en sen eftermiddag/tidig kväll vid kanalen. Eller kusten. Eller kanalen och kusten. För Väddö har denfördelen att vara lång och smal vilket innebär att det bara är ett kort stycke tvärsöver om man tex tycker att det blåser för mycket över Ålands hav och vill omgruppera till det relativa lä som råder i Älmsta. 

Naturligtvis innebär denna gardering att jag måste ha med mig grejor som funkar till det mesta och idag får det bli två trevliga haspelrullar från Daiwa. En RD 1000 till det lättare fisket i kanalen och en SS Tournament 1300 till kusten eller om jag skulle fiska riktat efter gädda i kanalen.


Min RD 1000 är laddad med en vansinnigt stark 0,22 mm nylonlina (som jag glömt namnet på och spolen är sedan länge lämnad till plaståtervinningen). Ytterst har jag skarvat på några decimeter 0,45 mm FC-lina ifall en gädda skulle hugga min främst för abborre avsedda jigg eller spinnare. Spöt får bli ett sjufots Ron Thompson Aeris 5-24 gram.


På den andra rullen har jag ett sk  top shot - en dryg kastlängd - av Trilene XL  0,28 mm och under det en oanad längd backing från den 3.000 metersspole med Fladen Maxximus 0,10 mm PE-lina jag köpte nyligen. Fylld med 0,28 mm monofil nylon rymmer spolen 150 meter men nu gissar/uppskattar jag mig ha runt 250 meter, vilket i de vatten jag ska fiska, känns mer än betryggande. Till kustfisket tar jag med ett niofots SPRO Skyvolt och till eventuellt gäddfiske ett sjufots Ron Thompson Hardcore Spin Pro.

Nu ska jag bara plocka ihop två askar med beten, fylla kaffetermosen och sedan, så småningom, ge mig i väg. Man får inte ha bråttom när man fiskar. Det har de när de kör Formel 1 (som jag ska titta på när jag kommit hem).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar