Leta i den här bloggen

måndag 13 maj 2024

Fladen Big Single Tails


Det första mjukplastbete - bortsett från några "metmaskar" av plast som följde med det metspö jag fick i present i sexårsåldern - jag fiskade med var några orangeröda Creme single tails jag köpte av Husbergs på Svartbäcksgatan någon gång på sjuttiotalet.

Creme var pionjären vad mjukisar beträffar så så långt var det ju riktigt. Den modell av mjukis som kallas single tail eller twister (och som jag kallar slingerbult) är en av de mest effektiva och användbara, En lagom stor slingerbult i rätt färg och presenterad på rätt sätt fångar all rovfisk från abborre till hälleflundra.

Inför mitt planerade återseende av Hardangerfjorden har jag inventerat min betesarsenal och då fann jag att mjukisar och jiggskallar var något jag behövde komplettera så jag surfade in på Fladen Fishings hemsida och nu är det problemet löst. Dessutom har jag beten till gäddfiske och annat.



Fladens jiggskallar säljs i tre olika storlekar men slingerbulten är densamma till alla tre. Mjukisen väger 10 gram och anges vara 12 cm lång. I set med jigghuvud säljs de i vikterna 40, 60 och 90 gram (vilket rimligen innebär att huvudena väger 30, 50 resp 80 gram. Så det är bara att köp och mixa efter eget förstånd, upplevt behov och plånbok. Slingerbultarna, men inte huvudena, kan köpas styckvis. Å andra sidan passar Fladens runda jigghuvuden, i de större storlekarna (finns med 8/0-krok ända ned till 15 gram), perfekt till de stora slingerbultarna.




1 kommentar:

  1. Har köpt likadana till besöket i Bodö om 1,5 vecka! Torsk, sej, hälleflundra m.m. Ska bli spännande!

    SvaraRadera