Leta i den här bloggen

måndag 20 maj 2024

Som de var förr

Hur gammal den här spinnaren är vågar jag inte gissa.
En del saker är faktiskt som de var förr. Till dessa hör de spinnare som tillverkas av Sportsystem AB under namnet Myran. Om spinnarna är lika fina som de första var 1949 är jag för ung att ha någon uppfattning om, men de man kan köpa idag är lika välgjorda som den första Myrspinnare jag köpte någon gång i slutet av sextiotalet.

Tillverkningen är visserligen flyttad från Simlångsdalen till Huskvarna men fortfarande kvar inom landets gränser.

Visst, franska spinnare är läckra, men den svenska typen med sin tunga kropp i svarvad mässing är lättare såväl att kasta som att få ned på djupet vid hemtagningen. Till det senare bidrar även den avlånga bladformen.

På bilden ses en 18 grams Toni som är effektiv till all rovfisk som simmar i skärgården. Annars är Myrspinnaren med sina utbytbara skedar att rekommendera och har man några 12 och 18 grams kroppar och ett gäng skedar blir man sällan fisklös.

Annars är min favorit till abborrfisket Wipp med sin bredare sked och tvåfärgade kropp. 10 gramsversionen med röd/svart kropp och silversked eller med vit/gul kropp och sked i guldfärg litar jag 100%-igt på.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar