Leta i den här bloggen

onsdag 1 maj 2024

Riggning med förhinder


















Nu har jag levt och fiskat med mjukisbeten i ett drygt halvsekel och under den tiden har onekligen en hel del hänt. Mjukgörarna i den första generationen mjukisar löste upp en stor del av landets draglådor i hårdplast (och mycket annat de råkade komma i kontakt med). Småningom ändrade man i mjukisrecepten och de ödelagda boxarna ersattes med nya i sk worm proof plast.

Försök inte få Bait Junkies att sitta som de ska
på den här typen av krok.

Produktutvecklingen och marknadsföringen fortgår och nyligen köpte jag på mig ett sortiment av Daiwas Bait Junkie tillverkade i vad Daixa kallar elastomax vilket förefaller vara ett hållbart material. Dock är det väldigt motsträvigt när man försöker montera mjukisarna på åtminstone vissa jiggskallar och det är lögn i helvete att få dem att sitta tight på till exempel Savage Gears Last Meter, BKK Round Elite och antagligen alla andra jiggskallar med den vanligaste typen av hake avsedd att förhindra att mjukisen glider av kroken. Även Daiwas egna jiggskallar har denna typ av hake så deras Bait Junkie-mjukisar funkar säker inte med dem heller...

Allvarligt talat så är det dåligt att en av fiskevärldens största och mest välrenommerade tillverkare misslyckas med en så självklar och enkel sak. Testar de inte sina grejor innan de släpper dem?

På sk offset-krok är det inga problem men själv använder jag helst traditionell jiggskalle till mina mjukisar. Jag får väl leta fram några utan hake och testa med tvål eller annat glidmedel...


edit 240502    Till råga på eländet är det snudd på omöjligt att få in en sk shallowskruv n Bait Junkie-mjukisarna. Kombinationen av elastomaxmaterialets gensträvighet och den halkiga substans som gör det svårt att få grepp om betet gör detta oerhört tålamodsprövande. Jag sätter inte upp Bait Junkie på min lista över skitprodukter men någon köprekommendation ger jag definitivt inte (annat än till de som avser att använda uteslutande offsetkrok...

1 kommentar: