Leta i den här bloggen

lördag 18 maj 2024

Young Martin´s Reels

Om du, som jag, gillar litet äldre rullar är den här youtubekanalen för dig; Young Martin´s Reels. Daiwa´s 403, en basic men rejäl budgetrulle, är en gammal bekant för min generation (och jag har några stycken liggande någonstans) och vill man uppleva haspelfiske Old School (eller åtminstone hur det var på sextio- och sjuttiotalen) så fyll en 403 med 0,30 mm nylonlina, skruva fast den på ett sexforts (gärna massivt) glasfiberspö, sätt på en ABU Reflex skedspinnare eller att Toby skeddrag och gå ut och ställ dig på närmsta brygga.


edit.

Men jag tycker nog att han kunde ha passat på att smörja på betydligt fler ställen än vad han gjorde när han återmonterade rullen, om inte annat för rostskydd. Till exempel brukar jag gnida in litet fett i bygelfjädern som ju sällan ser dagens ljus men är åtkomlig fär (salt-)vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar