Leta i den här bloggen

måndag 6 maj 2024

EU-politik

Visst, kriget mellan Israel och Hamas är förskräckligt men det äger inte rum i Europa och det är väldigt litet svenska EU-parlamentariker kan uträtta med avseende på det. Men när jag i går kväll kastade bort några timmar av mitt liv (som jag aldrig kommer att få igen) på att lyssna till partiledardebatten inför EU-valet kunde jag notera att det var en fråga som verkligen engagerade ledarna för våra svenska riksdagspartier.

Östersjön ligger definitivt i Europa. Sverige är det land som har längst kust mot sagda innanhav. Östersjöns bedrövliga tillstånd och rovfisket på dess näst intill utrotade bestånd av sill och torsk är definitivt beroende av europeiska politikers beslut. Det vore, enligt mitt måhända enkla sätt att se på saken, vettigare och rimligare om våra svenska politiker försökte lösa östersjöproblemen än att de kom med grötmyndiga förslag på hur mellanösternproblemen bör lösas. 

Den som tror att Östersjön ens nämndes i debatten kan räcka upp handen. Eller, förresten, gå direkt in i skamvrån och sätt på dig dumstruten...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar