Leta i den här bloggen

tisdag 21 maj 2024

Roddy 5000

Jag vet, vi är fortfarande bara i maj, men sedan är det snart midsommar och så vänder det och vi går åter mot mörkare tider. Så slutet av augusti är här förr än vad man kan ana och då ska jag vara där. Vid Hardangerfjorden. Och även om jag numera äger några moderna haspelrullar fyllda med PE-lina så vill jag nog helst ha en rejäl gammal kvarn med hyfsat grov - säg 0,38-0,40 mm - nylonlina. Till exempel rullen på bilderna, en Roddy från någon gång i skarven mellan sextio- och sjuttiotalen. 

5000 är den enda modellbeteckning jag kan hitta på den här rejäla pjäsen som i så många avseenden är snarlik Daiwas rullar från samma tid att jag skulle kunna sätta en slant på att det är just Daiwa som tillverkat den åt amerikanska Roddy.

Självklart ska en sådan här rulle hänga under ett glasfiberspö. Om det sedan blir ett (relativt) modernt Ron Thompson Hardcore eller Shakespeare Ugly Stik eller ett gammalt ABU Atlantic återstår att se.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar