Leta i den här bloggen

fredag 17 maj 2024

Efter jobbet

Alla engelska ord som helt onödigtvis importeras och, ofta felaktigt, används i den rotvälska som dagens sportfiskesvenska förfallit till är något jag ofta ondgör mig över. Men det finns det som är ännu larvigare och det är när vi själva hittar på engelska uttryck.

Att efter jobbet gå ut och sätta sig på närmaste servering för att dricka öl eller andra alkoholhaltiga drycker heter, som alla vet, after work. Alla svenskar. Vet. Men säg det inte till någon engelsktalande icke-svensk för då blir du tvungen att förklara.

I wikipedia kan man läsa: "Afterwork eller after work kallas det i Sverige när arbetskamrater går direkt från arbetet till något ställe för att umgås. Även om uttrycket är på engelska förekommer det inte i engelskspråkiga länder; det är alltså en pseudoanglicism."

Efter jobbet idag funderar jag på att hålla mig nykter för att i stället ge mig ut och fiska. Vi har ju redan kommit till den tid då skymningen oftast bjuder på ett bättre fiske än det i fullt dagsljus och åtminstone där jag bor befinner vi oss mellan hägg och syrén. F*n vet om jag inte gör som skomakaren...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar