Leta i den här bloggen

tisdag 26 mars 2024

Tisdagsrapport

Så - äntligen! - är våren så långt gången att jag kommit igång med årets fiske och så även med mitt mastodonttest av små och billiga lågprofilrullar. Någon gång har jag skrivit att tisdag är dagen för testrapporter och idag är det ju tisdag så...

...här kommer en rapport.

En stor del av testobjekten har om inte kasserats så i alla fall lagts åt sidan och får inte längre vara med. De har helt enkelt befunnits inte hålla måttet. I ett slag försvann således de billigaste rullarna och kvar är rullarna från ABU Garcia, 13 Fishing, Daiwa, Scout, Lixada och Sougayilang.

Från Sougayilang har faktiskt tillkommit den vackert orange rulle som syns på bilderna. Jag kunde helt enkelt inte motstå färgen. (För de av er som inte gillar orange så finns rullen i tre andra färger, men inte i tråkvarianterna svart eller silver...). Eller priset som hos wish var 231 kr 85 öre, dvs i paritet med de rullar som fått lämna testet. De övriga rullar av samma märke - dyrare såväl som billigare (!) - jag testar kastar samtliga bra så jag får väl erkänna att jag börjat hysa förtroende för Sougayilangs produkter. 

Nå, i lördags fick i alla fall den orange sougayilangrullen en genomkörare och av det kasttestet, från en pir i ett mulet och kallt Nothamn, att döma så fungerar den precis lika bra som de övriga rullar av samma märke jag kastat med eller, för den delen, lika bra som (betydligt dyrare) rullar av mer kända märken. Detta sagt ska nämnas att jag kastade smäckra havsöringbeten vilket inte är särskilt avslöjande även om det sållar bort riktigt dåliga rullar. Allt hos rullen (inte bara den läckra färgen) ser emellertid bra ut och känns förtroendeingivande. Det enda jag skulle önska mig vore klicklåsning på nippeln för spolaxelspänningen men det är en bagatell.

Hmmm... den ser rätt läcker ut i gult också...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar