Leta i den här bloggen

söndag 17 mars 2024

For Your Eyes Only



Titellåten till den bondfilmen sjöngs av Sheena Easton, men det finns andra ögon man aldrig glömmer.



Just ögonen är en av de detaljer betestillverkarna lägger ned stor omsorg på och nog fångar de våra ögon, men har de någon betydelse för hur fisken uppfattar draget. Kort sagt, drar ögonen hugg?



Teorin - om man vill använda ett såpass anspråksfullt ord - är att bytesfiskens öga är vad rovfisken riktar sitt hugg mot. Den teorin är nog tveksam. Gäddan brukar ju hugga sina byten tvärs över och ganska mitt på för att sedan vända dem med huvudet in mot svalget (fiskar tuggar ju inte maten...) och havsöringen tenderar att angripa bytet bakifrån. Det gör även abborren (som, för övrigt, inte hugger utan suger i sig bytet). 



Men OM nu ögat utgör en riktpunkt för hugget så borde det ju placeras nära kroken vilket det oftast inte gör. Själv har jag fångat mest fisk på skeddrag och spinnare som saknat ögon. Kanske är det - oklart varför - viktigare med ögon på wobblers och mjukisbeten? Fast jag har tagit mycket fisk på ögonlösa mjukisar riggade på omålade jiggskallar. Någon wobbler utan ögon har jag inte men på en av mina bättre gäddwobblers föll det ena ögat bort utan att det tycktes minska dess attraktionskraft.



Tror man att ögon på betet är viktigt och har tillverkaren inte satt dit några sådana så finns de att köpa separat. Sedan kan man "pimpa" sina drag av hjärtans lust.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar