Leta i den här bloggen

fredag 1 mars 2024

Fredagsmys

Alla har vi väl någon gång fiskat med en Rapala? Nu menar jag inte vilket bete som helst som idag bär namnet utan originalet, den flytande wobblern med sin lätta balsakropp och oslagbara gång. Säkert har du som jag svurit över hur svår den kan vara att kasta, särskilt i motvind, men så var den heller inte från början avsedd att fiskas på det viset utan tänkt att släpas efter en roddbåt.

Här har du historien om Rapala

En annan wobblerklassiker är ABU:s Hi-Lo. En 18-grams Hi-Lo i färgen M (gädda) eller RH (rödluva) är vad jag spontant ser för mitt inre öga när jag hör ordet wobbler. Genom åren har den tillverkats i storlekar från 12 till 110 gram men nu saknas den i Napp och Nytt. I min betesbox finns den dock kvar.

Här kan du läsa Wayne Reals essä om Hi-Lo.

1 kommentar: