Leta i den här bloggen

lördag 9 mars 2024

Bäst?

Om den här franska skedspinnaren, särskilt avsedd för gäddfiske, har jag skrivit tidigare. I min serie Gamla Favoriter är den med som nummer tolv. Olympique Racer. Det utmärkande för den är den extremt långsmala och lövtunna skeden. Jag har sett många spinnare med långsmala skedar min ingen tillnärmelsevis så långsmal och heller ingen så tunn som den som snurrar runt Olympique Racer.

Tre av de jag har kvar. Zebraränderna och den röda accenten är mina egna tillägg.


Varför ingen kopierat konceptet varken vet eller begriper jag, för det är en av de bästa gäddspinnare som finns. Än så länge. För om den fortfarande är i produktion så känner inte jag till det och de få jag har kvar köpte jag i början av åttiotalet. Men jag envisas med att fortsätta fiska med dem. Jag kan helt enkelt inte motstå lockelsen och det kan inte gäddorna heller. Jag har en elegant, fransk, keps (alltså inte någon sådan där gräslig amerikansk huvudbonad) jag brukar bära när jag fiskar brochet á la francaise med haspelspö och spinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar