Leta i den här bloggen

söndag 10 mars 2024

Svenska mästare


Här ovan ser ni de svenska mästarna i gäddfiske. Jag påstår - och rätta mig gärna om jag skulle ha fel - att skeddrag av typen Utö och Atom (som ju inte är något annat än ett delvis korrugerat Utö-drag) ligger bakom de flesta spöfångade gäddorna i svenska vatten. 

Atom, ursprungligen Atom-draget, lanserades året efter bombningarna av Hiroshima och Nagasaki, dvs 1946. Exakt hur marknadsförarna tänkte vet jag inte men tydligen var "atom" något som ansågs sälja i efterdyningarna av det andra världskrigets avslutning. Man gillade tydligen bomber, i vart fall i vårt från kriget förskonade land. Effektiva var onekligen atombomberna och effektivt, som gäddrag, var även Atom-draget. Dessutom sålde det bra. Ett Atom-drag, en Record spinnrulle och ett kort stålspö eller, några år senare, en Abumatic på ett kort, massivt, glasfiberspö kom att bli potenta hot mot den svenska gäddstammen.

Utö har varit med i leken betydligt längre. Exakt hur långe vet ingen men längre än vad det hetat Utö och förmodligen längre än vad man idkat spinn- och haspelfiske. Det första draget av den här typen släpades antagligen fter en långsamt framrodd eka någon gång på 1700-talet eller kanske tidigare än så.

Även internationellt, dvs utanför Skandinavien, har dessa skeddrag anseende. Ur en artikel av holländaren Hans van der Pauw citerar jag följande: "Yes, the Utö is a comparatively heavy spoon.This makes it well suited for long casting and for deeper waters, say 5 feet or deeper. But being rather broad it has a good ‘lift’ to it, which makes it possible to use it in shallower waters as well, even with a moderately slow retrieve. I know the ABU Atom is a more famous pike spoon.It’s made in exactly the same sizes and weights as the ABU Utö but with a different, corrugated profile.Yet I prefer the strong and more regular action of the Utö to the drunken fluttering of the Atom. But who am I? Not a pike, that’s for sure. And I’m sure the ‘fell tyrants of the liquid plain’ don’t care about my preferences at all."

Som så ofta håller jag med Hans. Även jag föredrar Utö och först om det, mot all rimlig förmodan, skulle generera hugg byter till ett Atom.

Eftersom många yngre/moderna gäddfiskare tycks vara omedvetna om skeddragen och dessas förträfflighet tycker jag att det är befogat att då och då posta inlägg som det här.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar