Leta i den här bloggen

fredag 8 mars 2024

Från Dogger till DollarStore 4

I går åkte jag till Gotland för att besöka min gamla mor och kanske göra några kast efter de allt sällsyntare havsöringar som stryker längs öns kuster. Av oförutsedda skäl blev packningen av det hafsigare slaget och den enda fiskeutrustning jag fick med var en liten lågprofilrulle, ett spö och några drag som låg framme. Jag var ganska säker på att fler drag låg i bilen och det är jag fortfarande. Ganska säker på att det någonstans i bilen åtminstone borde finnas havsöringdrag.



Men det är dumt att chansa så medan jag väntade på färjan smet jag in på DollarStore i Nynäshamn och där hittade jag Smelt 22 gram för 30 kr/st så jag plockade på mig två stycken. Och idag, när jag var utskickad att handla, smet jag in på Södertorgs Järn i Visby. Det firman har jag gynnat sedan den absoluta starten av min karriär som sportfiskare, dvs sedan andra hälften av sextiotalet (då butiken faktiskt låg vid Södertorg). Där hittade jag en trepack med ett drag som heter Sandy, även de i vikt 22 gram, och ett 26-gramsdrag med det märkliga namnet Spear of Fear. Skrämmer det fisken? Man undrar...

DollarStore är, på gott och ont, ett av de ställen där man i dessa dagar kan vara säker på att hitta fiskeprylar. Med järnhandlarna är det mer osäkert. Södertorgs Järn har varit ett lysande undantag men vid mina senaste besök har sortimentet krympt alltmer och idag var det så magert att det gav intryck av att man gett upp. Jag frågade därför i kassan om de skulle sluta sälja fiskegrejor men fick svaret att man håller på att byta leverantör/sortiment. Det tycks vara en segdragen procedur så man får väl se. Nu finns, för övrigt, DollarStore även i Visby...

1 kommentar: