Leta i den här bloggen

lördag 23 mars 2024

Casting

Förr, när somligt var bättre, levererades ABU:s rullar med en kastplugg. Tanken var att denna päronfomade, gula, hårdgummigrej skulle användas för övningskast på någon gräsmatta innan den hugade fiskaren gav sig själva fisket i våld. Detta var alltså i den grå forntid då folk var vana vid att vänta på saker, stod ut med att ha det litet långtråkigt, hade tålamod att lära sig saker och inte hade vant sig vid låneekonomi och on demand-tänkande.

När jag var grabb och i mitten av sextiotalet, med pappas smäckra Arjon Super Six haspelspö och hans Mitchell 304 fick jag förstås grundläggande instruktioner i utförandet av det han förklarade för mig hette over head-kastet och förmaningar att vara rädd om grejorna (och de är fortfarande hela). Pappas färdigheter som kastare var något begränsade, men i hans exemplar av Fiske som hobby fanns såväl skrivna instruktioner om som illustrationer av hur såväl överhandskast som diverse andra kast, pendel- och katapultkast mfl, skulle utföras och jag ägnade åtskilliga sommarlovsdagar åt att lära mig dessa. I boken fanns även en artikel om casting.

Att öva sig i kastandets ädla konst är fortfarande en god idé. De flesta tänker nog när jag skriver detta på att kasta långt men mer givande är att kunna kasta med precision och att kunna utföra tjänliga kast från knepiga lägen utan att knäcka spöt mot en stolpe eller fastna med draget i något grenverk. Tankeväckande är att det i precisionsgrenarna med spinn- och haspelutrustning handlar om kast från 10 till 16 meter. Och längre än så behöver man sällan kasta för att kunna få fisk men för den som säkert kan landa sin spinnare mellan två näckrosor några meter bort öppnas möjligheter som är stängda för den mindre skicklige kastaren.

Det är nu länge sedan jag kastade på torra land men fortfarande roar det mig, när jag är ute och fiskar, att pröva mina färdigheter. Oftast sker det spontant som när jag kastar mot en vakring (och ofta nog, som det ju brukar vara när man agerar instinktivt, träffar mitt i densamma). Underhands- och katapultkast är för övrigt mycket användbara när man fiskar från vegetationsrika stränder. Visserligen kan man med dessa tekniker inte kasta lika långt som med ett vanligt överhandskast men man KAN få ut sitt bete och det är den helt avgörande framgångsfaktorn för hittills har inget bete fångat fisk utan att vara i vattnet.

Så leta fram en kastplugg (eller montera av kroken på ett drag) och lägg ut några mål på marken och vässa dina färdigheter eller - ännu bättre! - lär ett barn eller någon annan nybörjare att kasta. Tycker du att det är roligt, kanske rentav roligare än att fiska, så kan du kontakta Svenska Castingförbundet och höra efter om det finns någon aktiv klubb i din närhet.


2 kommentarer:

  1. Att träna på att kasta verkar inte vara populärt. Men att försöka köpa sig ett bättre kast däremot.
    Det finns väl de som tror att en ny haspelrulle kommer ha stor inverkan på kastandet.

    Inom flugfisket är det nog värre ändå. Orvis Helios 2 skulle vara en förbättring över föregångaren. Så pass att det skulle vara så exakt som en laserpekare: https://4.bp.blogspot.com/-h_bbyOZfbWg/UJUDoYRXPiI/AAAAAAAACtQ/1RwumkdFit0/s1600/102212_H2-2.gif

    Sedan kom Helios 3 som skulle ha ännu bättre precision. Och nyligen släpptes Helios 4 som ska ha 25 gånger bättre precision än Helios 3. Så tror man på reklamen så borde man nog kunna välja vilken vattenmolekyl man vill placera flugan på.

    SvaraRadera
  2. Varje år kommer det nya rullar, spön och linor och varje år lovar tillverkarna att man med det nya kastar längre än vad man gör med tidigare modeller. Så har det varit så länge jag kan minnas och vore det sant så skulle den genomsnittlige sportfiskaren idag kasta bortåt en kilometer. Men det gör han inte.

    SvaraRadera