Leta i den här bloggen

lördag 2 mars 2024

Från Dogger till DollarStore 3

OK, egentligen borde rubriken kanske ha varit Från Dogger till Biltema men eftersom DollrStore nu kom att från början få representera de stora lågprisvaruhus till vilka vi som inte bor i någon av rikets största städer är hänvisade om vi vill köpa vår utrustning annat ät via postorder så fick det bli Dollarstore. Jag utgår från att bloggens intelligenta läsekrets hänger med. Huh?

Hur som helst så besökte jag häromdagen den lokala biltemabutiken för att se vad för skräp den hade att erbjuda en seriös sportfiskare. Här fanns inga grejor från Fladen Fishing så långt mitt öga nådde. På den kinaimport som stod till buds hade Biltema satt sitt eget namn. Och, som jag skrivit tidigare, sätter man sitt namn på något man säljer så har man satt namnet i pant för att grejorna är bra. Skulle grejorna visa sig vara skräp är namnet inget värt. Då kan man inte peka finger åt kineserna eller på något annat sätt skylla ifrån sig.

Det första jag hittade var en, åtminstone till synes, rejäl håv med gummerat nät. fast bygel och teleskopiskt skaft. För precis under en tvåhundring. Är den lika bra som den ser ut att vara så är den ett fynd och tillsvidare bor den i FiskeSkodans bagageutrymme, därför inget fotografi utan bara en länk.

49 spänn!


Därefter föll mina ögon på en betesbox (34x21x5 cm) för 59 kr och den åkte utan vidare ner i varukorgen. Faktiskt köpte jag två, för mina pågående härjningståg i Norrtäljes lågprisbutiker lär generera fler beten än vad en box rymmer.

En biltemabox fylld med femtiospännsgäddbeten från Biltema och DollarStore
Det enda i betesväg som fick mig att lätta på börsen var den wobbler som syns på bilderna och som finns i tre färger men den tror jag stenhårt på, så alla tre fick följa med hem. 44 gram (stämmer säkert), rasselkulor (jodå) och krokar av högsta kvalitet (ser åtminstone ut att stämma). Modellen är beprövad och jag har sedan tidigare liknande wobblers i mindre storlekar och dessa har gäddorna gillat. Skulle dessa större wobblers locka större gäddor så kommer jag inte att klaga.

Ett ytterligare lågprisknep jag kan bjuda på är att köpa en storpack billiga ståltafsar med värdelösa beteslås. De värdelösa låsen knipsar man bort med en avbitartång och sedan fäster man tafsen i den fjäderring som (nästan) alltid sitter i betets nosögla. Draghållfastheten hos dessa lågpristafsar brukar anges till 10 kg och det stämmer nog ganska bra. Den definitivt svagaste länken är (det värdelösa) beteslåset. När detta ersatts med en fjäderring håller tafsen tillräckligt bra.


Fotnot. Biltemas lakritsbåtar är de godaste som finns att köpa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar