Leta i den här bloggen

tisdag 27 februari 2024

Fladen Fishing Warbird Predator Jerk

Överst: No-name, underst: Fladen Fishing Warbird Predator Jerk

De billiga jerkbeten från Fladen Fishing jag köpte på DollarStore, för en femtiolapp stycket, i fredags har jag nu hunnit granska närmare och jag är fortfarande nöjd med mitt köp. Jag har visserligen inte haft möjlighet att provfiska dem ännu, men det har en annan gubbe vars omdöme jag litar på gjort och han tycks vara nöjd...

Fladen har, möjligen på grund av att deras grejor oftast är billiga och att de finns att köpa på ställen som DollarStore, ÖoB och Jula, fått en lågprisstämpel. Lågt pris är, åtminstone för den som med sina surt förvärvade och hårt beskattade pengar ska betala, inte något i sig dåligt. Tvärtom. Allt annat lika betalar jag hellre femtio än hundra eller hundrafemtio spänn för en wobbler. Men låg kvalitet, vilket man ofta menar men inte vill säga rakt ut, när man säger lågpris är en annan femma. Låg, dvs dålig, kvalitet vill jag inte ha, särskilt inte på mina fiskegrejor.

Själv har jag köpt och använt grejor från Fladen i stort sett sedan märket dök upp och för det mesta har de motsvarat mina förväntningar. Naturligtvis har jag inte köpt något som jag redan okulärt bedömt vara skräp och när jag här i min blogg rekommenderat någon av Fladens produkter har jag varit noga med att påpeka, att deras sortiment innehåller ett antal rejäla bottennapp. Men min bedömning är, att genomsnittskvaliteten på fladenutbudet, sakta men säker, gått åt rätt håll. Parallellt med den utvecklingen har, fortfarande min uppfattning, kvaliteten för de etablerade namnen gått i motsatt riktning. Förklaringen är enkel. Det mesta i Fladens sortiment är kinaimport som de satt sitt eget namn på. Det finns (gissar jag) ingen fladenfabrik i Varberg. Men har D.A,M. längre någon tillverkning i Berlin? Gör Mitchell längre sina grejor i la belle France? Och är det något annat än vissa ambassadeurullar som idag görs i Svängsta?

Svaret på frågorna ovan är: Nein, non och nej! Precis som Fladen Fishing så importerar alla de gamla namnen, som numera ägs av kapitalister som lagt ner den egna tillverkningen för att istället köpa in stora delar av eller det mesta av sitt produktutbud från Kina (och/eller andra lågpris/!/länder). Skillnaden, för oss konsumenter, mellan de olika företagen och deras handlar numera mest om prissättning och kvalitetskontroll. Ju mindre girig prissättningen och ju mer stringent kvalitetskontrollen är desto bättre är det för oss. Utifrån de parametrarna är, enligt min uppfattning, Fladen Fishing på god väg att bli marknadsledande.

Ett gott exempel är mina jerkbeten. De är varken tillverkade eller designade i Varberg. Eller av Fladen Fishing. Men Fladen har importerat och satt sitt namn på dem. eller, som man uttryckte det förr, satt sitt namn i pant för att de är bra. Förmodligen har man även valt färgerna...



1 kommentar:

  1. Jag har köpt mycket Fladenprodukter direkt på deras hemsida, mestadels inför Norgefisket. Har även införskaffat 4 st Fladen Maxximus Piscatux 8 fot, upp till 120 gr kastvikt som jag har till lite guidning. Även passat på att handla några småvobblers på Dollarstore. Produkterna är alldeles utmärkta!

    SvaraRadera