Leta i den här bloggen

söndag 25 februari 2024

Låt dem leka i fred!

Inför den stundande våren och dess fiske finns det anledning att tänka på att våren, för bland annat gäddan, är detsamma som lektid. Fisk som leker eller just ska till att leka ska man lämna ifred. Den är alldeles för lätt att hitta då för att det ska vara någon sport och dessutom skulle det störa reproduktionen att göra så.

När jag var grabb rådde det, i vart fall längs kusten i Uppsala och Stockholms län liksom runt Gotland, totalt förbud att fiska gädda under den kritiska tiden. Exakt när det förbudet lättades minns jag inte men gissningsvis var det ungefär samtidigt som det fria handredskapsfisket kom. dvs i mitten av åttiotalet.

Dagens gäddfiske längs Roslags- och Gotlandskusterna är idag en skugga av vad det var på åttiotalet och tidigare. Men fritt är det och fredningen är selektiv. I skärgården i Stockholms län finns 60 vikar där fiskeförbud råder (klicka på länken så kommer du till länsstyrelsens hemsida. Klicka där vidare på Fredningsområden. Det finns detaljkartor över samtliga fredade vatten.) under tiden 1 april-15 juni (och i några av dem året om). Det innebär att det är fritt fram att under lektiden fiska av hjärtans lust alldeles utanför dessa områden och det brukar det, har jag sett, finnas gott om skitstövlar som förmodligen kallar sig sportfiskare som gör. Själv tycker jag att mycket var bättre förr. Kanske inte försäljningen av övermotoriserade fiskeracerbåtar och ekolod men fredningstiden för gädda. Och fortfarande står det var och en fritt att visa mer hänsyn och omdöme än vad lagen kräver. Själv brukar jag unna mig någon enstaka vårgädda men undviker att fiska ens i närheten av lekvikarna (inte bara de fredade) och låter mina gäddfiskeprylar vila under lektiden, precis som jag fick lära mig som grabb.




Visst vill man, efter en lång vinter, komma ut och fiska i vårsolen. Dessbättre finns det annan fisk än den vårlekande gäddan att då försöka komma till tals med. Till exempel havsöringen som ju leker på senhösten och som man under våren kan hitta på helt andra ställen än gäddans lekvikar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar