Leta i den här bloggen

lördag 24 februari 2024

Från Dogger till DollarStore 2

Tja, så - plötsligt - för första gången sedan jag (för snart 40 år sedan) flyttade till Norrtälje så finns det ingen sportfiskebutik i staden. Ingen sportaffär med sportfiskegrejor och ingen järnhandel där man kan köpa sådana. Men de lågprisbutiker med vilka kapitalisterna översvämmar vårt land finns även här, så också DollarStore.

Nu är jag inte så naiv (korkad) att jag inbillar mig att DollarStore idkar välgörenhet, att de utav sitt hjärtas godhet säljer saker till underpris. Men åt de fundamentala missförhållandena i vårt samhälle kan man inte kämpa ensam. Och att hoppas på en revolution i ett försoffat land där en rabulist som Göran Greider blivit poet. sofftyckare och, strängt taget, konservativ är att hoppas på mycket. För mycket.

Så det är bara att ta skeden i vacker hand och glädjas åt att slutet på ens jordevandring rycker allt närmare. Hursomhelst så besökte jag i går eftermiddag den lokala DollarStore-filialen där jag köpte en tekanna. 

Krokarna på Fladen Fishings beten är bättre nu än för några år sedan. Jerkbetena väger 50 gram och finns även i en 25-grams version. 
På vägen från avdelningen från köksartiklar till utgångskassorna passerade, eller rättare sagt stannade, jag vid avdelningen för fiskegrejor. Där fanns, huvudsakligen, artklar ur (utmärkta) Fladen Fishings sortiment. Till priser lägre än Fladens katalogpriser, men jag är övertygad om att varken den (kinesiska) fabrik som tillverkat grejorna, den/de  mellanmän som figurerat mellan tiillverkaren och Fladen, Fladen Fishing eller DollarStore förlorat ett öre på att jag betalade 50 kr/st för de fem jerkbeten och den wobbler som fördyrade min tekanna.



Swimwhizzklonen väger 43 gram och är betydligt bättre än de något större, liknande, wobblers Fladen sålt. Den gröna färgen är perfekt till vårfisket och gångbar även resten av säsongen.

Wobblern är en SwimWhizz kopia som säljs under namnet Conrad. Den synes välgjord och definitivt, för en femtiolapp, prisvärd.

Innan Dogger lade ned sin butik hade den här abstinensorgien säkert kostat mig minst en tre gånger vad jag nu kom undan med. Och då hade jag inte fått någon tekanns.

10 kommentarer:

  1. Fördelar och nackdelar med allt, saknar att gå och titta på allt inom sportfiske i en välsorterad fiskebutik. Men utbudet och en Kinamarknad som ligger inom 30cm från datorn har sina fördelar. Har handlat en del på Wennerström/Dogger speciellt på 80-talet då jag bedrev en mindre fiskebutik i Åkersberga. Jag sålde deras nylonlina, den med röda spolen om jag inte missminner mig. Köpte faktiskt ett Savage gear spö på 7 fot till abborrefiske så sent som 2017(18) i Norrtäljebutiken. Frun hade handlat klart på "flygis" och jag fick skäll för att jag inte kom ut från godisbutiken.

    SvaraRadera
  2. Hmmm... Åkersberga på åttiotalet. Sålde du spön från Shimano, Kunnan och Kingfisher?

    SvaraRadera
  3. Nja, Kunnan, har kvar ett från butiken, 11 fot till gädda och lax i norge 2 toppar. Shimano, en del från Normark från den tiden. Inget från Kingfisher.

    SvaraRadera
  4. Hmmm... jag tror i alla fall att jag köpt spön av dig. Minns du butikens adress?

    SvaraRadera
  5. Har bild på det, men vet inte inte om jag kan få fram det här?

    SvaraRadera
  6. Nu vet jag inte om du ser detta. Men Österkärsvägen 8, 184 00 Åkersberga-
    1983-1985

    SvaraRadera
  7. Stämmer bra. Och där köpte jag fyra spön. Två Shimano.ett Kunnan och ett Kingfisher...

    SvaraRadera
  8. Är det säkert??? Helt otroligt! Har du kvar dessa spön?

    SvaraRadera
  9. ...eller fyra, för jag såg just ett Kunnan Winkle Picker som jag tror att jag köpte på samma ställe men som jag inte kom ihåg när jag skrev att det var fyra spön jag hade köpt. Det spöt är fortfarande en av mina favoriter.

    SvaraRadera