Leta i den här bloggen

onsdag 14 februari 2024

Jubileumsmodell

 

2022 firade AB Urfabriken sitt 100-årsjubileum. Eller om det nu var ABU Garcia eller kanske snarare Pure Fishing som firade. Jag har faktiskt inte kollat med bolagsregistret om AB Urfabriken ännu existerade 2022 vilket väl vore en förutsättning för själva tilldragelsen?

Nå, hur som helst så släpptes då diverse jubileumsutgåvor av rullar, spön och beten. Just att sälja grejor var naturligtvis själva poängen med firandet. Kapitalister är inte sentimentala. Och naturligtvis nappade vi sportfiskare, likt utsvultna gäddor, på dessa erbjudanden.

Själv blev jag med, bland annat, en Ambassadeur 6500 Pro Rocket i jubilueumsutförande. Det är, såvitt jag kan se, samma rulle som Pro Rocket Black Edition fast med annan dekor på gavlarna och med silvergrå istället för svart tumbrygga, vev och stjärnhjul. En alldeles utmärkt rulle med rejäl linkapacitet, således.


Utifrån mina erfarenheter av BE-modellen kan jag säga att den är välkastande som den är - det är ju en Rocket vi talar om - med fyra rostfria kullager men, om man så vill, en utmärkt plattform för trimning.

Till vänster Black Edition och till höger jubileumsutgåvan.





Så nu har jag i alla fall en jubileumsrulle, och ytterligare en multirulle i 6500-storlek som jag inte behöver. Men en fin rulle är det. Kanske kommer jag till och med att fiska med den någon gång. Hittills så har jag bara spolat på lina. Gul (tyckte det stod sig fint mot det svarat) nylonlina (bästa linan att kasta och fiska med) i dimensionen 0,35 mm (en bra allrounddimension till det fiske rullen är lämpad för).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar