Leta i den här bloggen

söndag 25 februari 2024

En liten men viktig detalj

Den omsorg med vilken ABU designade sin 
haspelrulle ABU 444A var otrolig. Man lyckades
även med det lilla vevgreppet i hårdplast.
Det är de små, små detaljerna som gör det, det visste redan Povel Ramel. Och att det är just i detaljerna som Djävulen bor är en gammal sanning. En annan sanning är att det är just vevens handtag man håller i när man vevar hem sin lina, det inser vem som helst efter en stunds eftertanke. Härav följer att just denna lilla, lilla detalj har stor betydelse för hur man trivs med sin rulle. Att dreven är av absolut högsta kvalitet och tillpassade med absolut precision är en klen tröst om det man håller mellan vevhandens pekfinger och tumme är en hal och vass liten plastbit utformad utan minsta hänsyn tagen till vare sig anatomi eller ergonomi.

Genom åren har väl alla tänkbara material, inkluderande några material som man nog borde tänkt till om en gång till och sedan valt bort, använts till vevgrepp och när det gäller utformningen är variationen ännu större. Ofta tycks utformningen mer handla om utseende än funktion (vilket är i viss mån logiskt när en stor del av försäljningen sker via internet snarare än i fysiska butiker) och i sällsynta fall kan ju det gå hand i hand med greppvänlighet och ergonomi men här får man nog vara på sin vakt. Sedan är det naturligtvis i mycket en smaksak och fråga om individuella preferenser. 

ABU: Revo X har trevliga grepp i någon slags hårdgummimaterial.


Själv har jag fiskat så mycket och vevat på så många rullar att jag har tämligen klart för mig vad jag vill ha och det får man åtminstone en antydan om av bilderna i det här inlägget.

Denna rulle från 13 Fishing har grepp i någon slags EVA.


I viss bottnar mina preferenser i det relativt lätta fiske jag mest ägnar mig åt och kanske skulle jag vilja ha stöddigare grepp om jag mest fiskat efter stor lax i älvar eller ägnat mig åt djuphavsfiske.

Det absolut skönaste greppet. Gummiblandad kork. Från en no-name kinarulle vars vev transplaterats till en lågprofilare från Sougayilang. Hur hållbarheten är får tiden utvisa.


1 kommentar:

  1. Håller med om greppen, har inte prövat det med gummi/kork. Ska testa

    SvaraRadera