Leta i den här bloggen

torsdag 8 februari 2024

Nej till Voltaren!

Känner att man lever gör man. Kort sagt har man ont både här och där och ska man, till exempel, ut och fiska och ett knä eller en höft protesterar är det frestande att ta till något för att lindra smärtan. Ett preparat man som sportfiskare (men även överhuvudtaget) absolut ska undvika är diklofenak i gelform. Diklofenak säljs bland annat under varunamnet Voltaren (som lägger ner stora summor på TV-reklam för sin gel).

Diklofenak är ett miljöfarligt gift som bland annat ger sig på fiskarnas njurar. Har man smort in någon del av sin lekamen med skiten så rinner nästan alltihop ut i avloppet nästa gång man duschar. Diklofenaken rinner sedan rakt igenom de flesta reningsverken och ut i något fiskevatten.

Saxat från Svenska vattens hemsida:

Ämnet är skadligt i vattenmiljöer och kan bland annat påverka fiskars njurar. En enda tub med diklofenak räcker för att överskrida gränsvärdet för s.k. god ekologisk status för kustvatten i hela 232 stycken 25-metersbassänger. Förra årets såldes 4,4 ton enligt E-hälsomyndighetens statistik. Den receptfria gelen stod för ungefär hälften av försäljningen.

Så jag kör med Tigerbalsam. Svider och luktar gott. Förresten så upplever jag inte att Voltaren fungerar. Det är väl därför tillverkaren lägger ner så mycket pengar på reklam... Nej skippa skiten! Kör med Tigerbalsam eller bit bara ihop. Gör det fortfarande ont efter fisketuren brukar en lagom dos skotsk universalmedicin göra (och smaka) gott.


Höga halter av diklofenak i Fyrisån och Lövstaån | Externwebben (slu.se)

Forskare om Sveriges smutsigaste å: ”Ät inte fisken” (fiskejournalen.se)

5 kommentarer:

  1. Det där visste jag inte, som tennistränare sen 47 år, padeltränare sen 5 år så är jag ibland tvungen att använda voltaren ibland..Men får väl (kanske) testa den där nya grejen som de vise pratar om, stretching:-( istället. Nymodigheter! //Thomas 62 år

    SvaraRadera
  2. Jag har några år på dig och det är decennier sedan jag var tennistränare men såväl som aktiv idrottsman som ledbruten gubbe har jag konsumerat betydande volymer liniment, salvor och geler för att hålla kroppen igång.
    Men vad är nymodigheten du skriver om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du har varit tennistränare, vilken klubb spelade du i?
      Det är helt enkelt stretching, gör man det så håller man ordning på kroppen. Det är ett måste för mig.

      Radera
  3. Min korta tränarkarriär var i Norrtälje TK. Det var så att vi hade anmält våra barn till tennisträning vilket resulterade i att någon i klubbens ledning (som tydliges sett mig spela) ringde upp mig och sa att man kunde bereda plats för dem men att villkoret var att jag ställde upp som tränare. Jag svarade att det var OK men att mitt villkor var att jag inte skulle träna mina egna ungar. Så under några terminer hade jag ansvar för ett gäng tonårsgrabbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Jag har själv tävlat där, i societetsparken. Ligger fantastiskt fint. Sen i en innehall som vi blev flyttade till vid regn. Bra val att inte träna egna ungar, har gjort det några gånger, blandat resultat...

      Radera